Hoe BBQ ik gezond?

  • 12 juni 2018

Hoe BBQ ik gezond?
Één van de redenen dat het in de zomer zo lastig is gezond te blijven eten, zijn barbecues. Want barbecueën is heerlijk. Het geeft mannen de kans om te laten zien dat ze toch óók best kunnen koken, je hebt minder afwas dan als je gaat gourmetten én niet geheel onbelangrijk: het is buiten.
Barbecueën betekent meestal: grote porties vlees, flink wat stokbrood met kruidenboter en grote hompen huzarensalade. 3 dingen die niet ideaal zijn voor jouw doelstelling. Maar natuurlijk kan het ook anders. Hierbij 3 ideeën over hoe het beter kan:

1. Magere vlees- & groentespiesjes
Spareribs, hamburgers, worsten, speklapjes, kippenpoten: allemaal vette vleessoorten die regelmatig in grote hoeveelheden terugkomen. Een gemiddeld speklapje bevat al snel 300% méér calorieën dan een stukje biefstuk. Dat tikt aan. Kies daarom liever voor magere vleessoorten: kip, kalkoen, biefstuk, entrecote, tartaar of rosbief. Probeer ook eens een stukje vis: zalmmoot in aluminiumfolie kan prima op de barbecue. Vet lekker. Ik bedoel: mager lekker.
Het andere typische aan barbecueën is dat er weinig groente word gegeten, terwijl dat prima kan. Groenten als paprika, courgette, aubergine, (cherry)tomaten en champignons zijn perfect voor op de barbecue. Maak er een tof spiesje van (zie foto) en je gasten zullen het prachtig vinden.

2. Gezonde sausjes & smeersels
Het lastige van barbecues is dat je meerdere keren opschept. Dat maakt dat je het overzicht verliest over wat je allemaal hebt gegeten, en daardoor meer eet. Dat geldt in het bijzonder voor stokbroodjes kruidenboter. Het kan een goed idee zijn om eens te variëren met de dingen die je op brood smeert. Mijn persoonlijk favoriet is zelfgemaakte tzatziki (die Grieken weten wel wat lekker is), maar ook hummus, tapenade of komkommersalade zijn betere alternatieven voor op je stokbroodje.
Wat betreft de sausjes: Skip de mayonaise, pindasaus en joppiesaus (ik verwonder me nog steeds over wie die naam ooit heeft bedacht), en kies voor yoghonaise, piccalilly (je haat het of je houdt ervan), ketchup (met minder suiker), of mosterd.

3. Rustig aan met alcohol
Een barbecue is voor veel mensen niet áf zonder een biertje of wijntje. “Dat hoort bij elkaar als Bassie en Adriaan” zei een cliënt van me ooit. Ik zal je dus niet proberen je glaasje te laten staan. Maar wees je wel bewust van de alcohol die je drinkt: het is warm, dus je hebt meer dorst. Combineer dat met zout en gerkuid eten van de barbecue, en het feest is compleet: Je drinkt veel meer dan je zou doen in de wintermaanden. Probeer je biertje of wijntje af te wisselen met (ijs)water, ijsthee, alcoholvrij biertje of een Radler (of voor de kakkers: ‘Radlurrrrr’). Alcohol werkt drempelverlagend. Dat betekent dat je meer eet en drinkt naarmate je meer alcohol op hebt. Je 8e biertje pak je een stuk makkelijker dan je 2e. Dat is de magie van alcohol.

Ben je op zoek naar nog meer tips of recepten voor een gezonde barbecue? Heb ik voor je. Stuur me gerust een mailtje via info@voedingsadviesboer.nl , dan komen ze jouw kant op.

Oja, dan nog bonustip #4: Het is zomer. Het leven is mooi. Dus hoe dan ook, geniet ervan.