Joran’s Gezonde Appeltaart

  • 18 september 2018

Hoe bak je een gezonde appeltaart?
Weet je nog wat voor heerlijke appeltaarten je oma vroeger kon maken? Dat kan jij vast niet lekkerder… Maar wel gezonder! Hieronder vind je het recept voor de JorFit appeltaart. Dat betekend gezond, maar ook lekker genieten! Deze appeltaart bevat 300% méér vezels, 50% minder suiker en 30% minder vet dan je ‘reguliere’ appeltaart. Leuk voor dit weekend! Dat komt doordat deze  appeltaart geen boter bevat en gemaakt is van volkorenmeel in plaats van bloem. Dus: Hoe maak je die zooi?

Ingrediënten:
– 3 appels (Jonagold of Eltstar)
– 2 handjes rozijnen
– 3 theelepels kaneel
– 2 eetlepels honing
– 300 gram volkoren spelt- of tarwemeel
– 1 eetlepel bakpoeder
– 2 eieren
– 3 dadels
– 250 ml amandelmelk
– 2 eetlepels zonnebloemolie (plus beetje extra om in te vetten)

Bereiding:
– Verwarm de oven voor op 200 graden. Precies op 200 graden, want op 201 mislukt de hele taart.
– Schil twee appels en snijd ze in kleine blokjes (of laat dit door iemand anders doen want appels schillen is altijd zo’n rotwerk) Meng ze in een kom samen met de rozijnen, de kaneel en 1 eetlepel honing.
– Doe het meel, het bakpoeder, de eieren, de dadels, de amandelmelk, de overige eetlepel honing en de twee eetlepels olie in een keukenmachine of blender. Meng tot een stevig maar smeuïg mengsel.
– Doe het beslag bij de appeltjes en rozijntjes. Meng goed door. Eet ondertussen een paar rozijntjes, want die zijn vet lekker.
– Leg onderin een kleine springvorm (20-24 cm) een vel bakpapier. Klik de ring erop en knip de zijkanten eraf. Nu is de onderkant bekleed met papier. Vet de zijkanten in met wat olie.
– Schep het appelbeslag in de springvorm en druk goed aan.
– Snijd de overige appel in dunne plakjes en leg op het beslag.
– De taart kan de oven in! Bak goudbruin en gaar in ongeveer 35 minuten. Wel even in de gaten houden.

Eet smakelijk, zonder schuldgevoel!