Joran’s Gezonde Cheesecake

  • 18 september 2018
Zoals beloofd zou ik jullie dag ook nog verblijden (is dat een woord?) met een gezonde cheescake. En ik ben een man van mijn woord, dus dat doe ik gewoon. De meeste calorieën van een cheesecake komen, in tegenstelling tot de appeltaart, niet uit de bodem, maar juist uit de vulling. Voor cheesecake gebruik je volgens het originele recepten namelijk volvette room. Wel lekker, niet gezond. Hebben we een beter alternatief voor gevonden. Geniet ervan!
Voor de bodem:
– 150 gram volkorenbiscuits (of andere koekjes die je echt superrrrrrrrrrr lekker vind)
– 50 gram kokosolie of roomboter
Voor de vulling:
– 1000 gram magere kwark
– 200 gram cream cheese light
– 2 eieren én 1 eiwit
– 2 scoops eiwitpoeder naar keuze. Heb je geen eiwitpoeder, laat deze dan weg maar vervang de magere kwark dan door Optimel Griekse stijl met een smaakje.
– 250 gram aardbeien
Doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Maal de koekjes. Dit kan je doen met een keukenmachine, staafmixer, deegroller, drilboor, of een ander gevaarlijk wapen naar keuze. Laat de olie of boter even smelten en meng dit met de koekkruimels. Dan even de taartvorm (24 cm) met bakpapier bekleden. Vervolgens koekjesmengsel op de bodem verdelen en plat drukken. Zet dit 10 minuten in de oven, op die manier weet je zeker dat de bodem goed stevig blijft.
Mix of blend de inhoud: de kwark, roomkaas, eieren en (eventueel) het eiwitpoeder tot één geheel. Klaar? Snij de helft van de aardbeien fijn en mix deze er nog doorheen. Haal de bodem uit de oven en giet het mengsel hierover heen. Zet de taart in de oven voor ongeveer 30 min en laat het dan nog even afkoelen. Niet in de oven dus. Daar koelt het meestal niet af. Als de taart goed genoeg is afgekoeld (dat wil zeggen: Je kan het blik aanraken zonder !@#%$^%^& te roepen), laat hem dan nog 2 uur opstijven in de koelkast. Serveer de rest van de aardbeien als topping en geniet!