Hoe overleef ik de feestdagen?

  • 24 december 2018

Yes, het is weer kerst! Een tijd van gezelligheid, vakantie, kerstliedjes en… Eten!
Want wat is kerst nu zonder een 47-gangen diner op kerstavond? Niets toch?

Nu hoor ik in de praktijk vaak terug dat veel mensen het lastig vinden om zich ‘aan hun schema te houden’ tijdens de feestdagen. En dat is begrijpelijk: Er zijn weinig gelegenheden die zó gepaard gaan met eten als kerst. Daarom, speciaal voor jou, 5 tips waarmee je de feestdagen gezond kunt overleven, én toch kunt blijven genieten. Here we go:

Tip 1: Drink zo min mogelijk calorieën

Tijdens de feestdagen gaat het vaak over hoeveel calorieën kerstkoekjes, oliebollen, pepernoten en chocolade wel niet bevat. Dat mag ondertussen duidelijk zijn: Veel.
Dranken daarentegen zijn vaak onderbelicht, terwijl die ongemerkt een hoop calorieën kunnen leveren. Dat komt door 2 dingen:
Ten eerste: Van zout- en koolhydraatrijk eten krijg je veel dorst. Laat dat nou net het soort eten zijn dat vaak voorkomt bij je kerstmenu. Als je die dorst probeert te lessen met alcohol, drink je veel meer dan je zou doen bij een kleinere maaltijd.
Ten tweede: Drinken verzadigd niet. Van sinaasappels zit je voller dan van sinaasappelsap. Van chocola zit je voller dan van chocolademelk, ga zo maar door. Als je een halve kilo kerstkalkoen eet, zit je vol. Maar als je een liter cola drinkt, zit je dat niet. Terwijl je in beiden gevallen 500 calorieën op hebt. Drank is dus een ‘silent killer’.

Tip 2: Ga voor groente

Er is geen diëtist ter wereld die iets slechts te zeggen heeft over groente. En terecht: groente bevat gigantisch veel vitamines en mineralen. Maar groente heeft nog een ander voordeel: Het bevat ontzettend weinig calorieën, maar levert wel verzadiging. Begin je kerstdiner dus met een bordje met salade of een schaaltje gegrilde groente. Je hebt dan alvast een bodem gelegd en zit eerder vol. Een goede investering!

Tip 3: Pas op met toetjes

Ik stond gisteren in de keuken voor het maken van mijn eigen toetje voor het kerstdiner, en kwam erachter hoe verbazingwekkend veel lekkernijen je eigenlijk in één gerecht kunt verwerken. In ons toetje ging het volgende: Vanille-ijs, chocolade-ijs, suiker, roomboter, chocola, koekkruimels, nootjes én karamelsiroop. Nu zijn ijsjes, koekjes en chocola al niet zo gezond als je ze los eet, maar met kerst combineren we al deze dingen tot één Frankenstein-achtig toetje met duizenden calorieën. Maar hé: kennis is macht. Je weet nu van het bestaan van zulke toetjes, dus vergrijp je er niet te veel aan. Zorg dat je verzadigd bent van je hoofdmaaltijd, zodat je het bij een klein toetje kunt houden.

Tip 4: Geniet nóóit met mate

Eten of drinken met mate is prima. Genieten niet. Dit is wat mij betreft de belangrijkste tip. Laat het duidelijk zijn: Ik ben niet tegen kerst of tegen genieten, integendeel. Kerst is de mooiste tijd van het jaar. Dus als jij een fantastische avond hebt met je familie voor de open haard met een goed glas wijn, en dat glaasje wijn maakt dat je een leukere avond hebt? Dan is dat 1e glas wijn een uitstekende keuze. Maak de keuze waarvan je morgen had gehoopt dat je hebt zou maken. Gooi dat maar op een tegeltje.

Tip 5: Pak het weer op.

Hoeveel je ook eet of drinkt met kerst, en ook al gooi je ál deze tips overboord en ga je je lekkers 3 dagen vol zitten eten bij al je opa’s, oma’s, ouders en schoonouders, zelfs dan geld: Het zijn maar 3 dagen. Nogmaals: kerst is om te genieten. Maar zodra kerst weer over is, is het belangrijk om je goede voornemens weer op te pakken. Terug naar de basis: je weet best hoe het moet. Uiteindelijk kom je niet aan tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst. En als je toch een beetje moeite hebt met oppakken? Dan kun je altijd bij ons terecht.

Maar voor nu geld: Hele fijne, gelukkige en gezonde feestdagen en tot volgend jaar!